زمانی که دمای موتور بیش از حد افزایش یابد باعث آسیب به موتور می شود. بنابراین رعایت نکات و اصول نگهداری از سیستم خنک کننده برای افزایش طول عمر موتور و بهبود عملکرد آن امری بسیار ضروری است. یکی از اصلی ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتور خودرو، می تواند رسوب گرفتگی رادیاتور خودرو باشد. در صورت مشاهده این وضعیت باید پس از شستشوی کامل رادیاتور، مجددا مایع درون رادیاتور را با محلول با کیفیت جبران کرد.

حال به بررسی قسمت های مختلف سیستم خنک کننده در صورت رسوب گرفتگی می پردازیم

سیستم خنک کننده از ۲۵٪ هزینه کل خودرو محافظت می کند.

واتر پمپ:

واتر پمپ سیال را در قسمت های مهم موتور در گردش نگه می دارد. لطفا از آب رادیاتور و ضدیخ با کیفیت بالا استفاده نمائید تا از قطعات در برابر خوردگی محافظت و از تعمیرات پرهزینه و خرابی خودرو جلوگیری کند

رادیاتور:

تجمع رسوبات در رادیاتور توانایی خنک کنندگی سیستم را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. تنها ۱/۱۶ اینچ (۱٫۵ میلی متر) گرفتگی می تواند تا ۴۰ درصد راندمان سیستم خنک کنندگی را پایین بیاورد.

مجاری آب:

رسوب گرفتگی در مجاری آب بلوکه سیلندر موتور می تواند مانع حرکت مایع خنک کننده شود. در نتیجه موتور خودرو بیش از حد داغ شده روغن رقیق شده و لایه های روغن بین قطعات بیش از حد نازک شده و سبب آسیب دیدگی قطعات موتور می شود.

شیلنگ ها:

تجمع رسوبات در شیلنگ های سیستم خنک کننده سبب بروز مشکلات عمده ای مانند کند شدن جریان مایع خنک کننده و کاهش راندمان سیستم می شود. با دستگاه رادیاتورشور گرفتگی ها رفع، جریان مناسب سیال و انتقال حرارت بهینه می شود.

و اما راه حل:

بدلیل استفاده از آب و ضدیخ، رسوباتی در درون رادیاتور تشکیل می شود که حتما باید بصورت سالانه این رسوبات شستشو داده شود. در صورت مسدود شدن کانال‌های رادیاتور، عمل خنک‌کنندکی سیستم دچار اختلال می‌شود و امکان جوش آوردن آن بالا ‌می‌رود. برای رفع این عیب، آن را به اصطلاح سیخ می‌زنند، همچنین باید از لحاظ نشتی رادیاتور را چک کرد. بزرگترین مشکل شستشوی رادیات خودرو به روش سنتی را می توان سوراخ شدن رادیات دانست. دستگاه های رادیاتور شور جهت پاکسازی سیستم خنک کننده خودروها مورد استفاده قرار می گیرید.
حتما پس از شستشو، از محلول تثبیت کننده آب رادیاتور کارسافت استفاده نمائید. به طور کلی یک آب رادیاتور مطلوب و با کیفیت از سه جزء اصلی آب، افزودنی ‏ها و ادتیو و رنگ مخصوص تشکیل شده است. آب مورد استفاده در تولید آب رادیاتور باید به صورت کاملا خالص و عاری از هرگونه املاح و نمک‏های محلول در آب باشد. در صورتی که از آب‏های غیر خالص و حتی آب شرب یا معدنی برای تولید آب رادیاتور استفاده گردد محصول تولیدی به هیچ عنوان دارای کیفیت مناسب نخواهد بود.
جزء دیگر سازنده آب رادیاتور افزودنی و ادتیوهای آب رادیاتور می‏باشد. وظیفه اصلی این افزودنی‏ها محافظت فلزات مختلف موجود در سیستم خنک‏ کننده خودرو از قبیل مس، استیل، آلومینیم، لحیم و … در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. پکیج ادتیو آب رادیاتور باید ضمن داشتن خواص ضدخوردگی و ضد زنگ زدگی حاوی ترکیبات ضد رسوب نیز باشد تا از تشکیل رسوبات در رادیاتور جلوگیری نماید. استفاده از افزودنی آب رادیاتور در تولید این محصول امری ضروری می‏باشد به طوری که در صورت عدم استفاده از این مواد افزودنی حتی اگر از آب صد در صد مقطر نیز استفاده شود باز هم شاهد خوردگی و زنگ زدگی فلزات خواهیم بود. محلول تثبیت کننده آب رادیاتور کارسافت این ویژگی ها را دارا می باشد.

امیواریم در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره سیستم خنک کنندگی موتور در اختیار شما گذاشته باشیم.

  • نکات سفارش رادیاتورشور

  • مقالات و دستورالعمل های رادیاتورشور

  • مقالات آموزشی

  • محصول مرتبط

رادیاتورشور تمام اتوماتیک کارسافت مدل RCS18